vakinhoudelijke bekwaamheid

Naam: Niels Anker
Studentennummer: 471387
Klas: ALO 2B
Datum: 01-11-2024
Challengebegeleider: D.J. van der Wal


Inhoudsopgave:

Inleiding
Leeractiviteit 1
Leeractiviteit 2
Leeractiviteit 3


Inleiding:

De bedoeling van de leeractiviteiten is, om mijzelf te verbeteren in mijn vakinhoudelijk bekwaamheid. Zo ben ik bezig geweest met de volgende leeractiviteiten:

  • Leeractiviteit waarden tijdens de les
  • Leeractiviteit vakwerkplan vergelijken

Leeractiviteit 1, waarden tijdens de les

De bedoeling van deze leeractiviteit is, om als lesgever helder te hebben wat belangrijke waarden zijn voor jou tijdens jouw les.

Activiteit

Vooraf heb ik uitgeschreven wat belangrijke waarden zijn voor mijzelf. Dit heb ik gebaseerd op mijn lessen die ik geef op het Preadinius Stadslyceum en mijn dagelijks leven. Hierop heb ik een conclusie geschreven waarin concreet wordt geformuleerd hoe dit terug komt in mijn les.

Resultaat





(Figuur 1, Waarden lijst)





(Figuur 2, Waarden tijdens de les)

Conclusie:

Om bij het begin te beginnen vind ik het belangrijk dat ik een ander kan vertrouwen. Voordat je iemand kunt vertrouwen moet je eerst een goede band/relatie hebben. Nu is vertrouwen een heel breed begrip. Je kunt het zien als eerlijkheid, oprecht zijn met een ander, maar ook als je bij iemand terecht wilt om ergens over te praten. Ik neem dit mee in mijn lessen door de leerlingen te vertrouwen en elke situatie te bekijken van een ander invalshoek. Wanneer een leerlingen met mij in gesprek zou willen wil ik hier zeker tijd voor vrij maken. Daarnaast ben ik wel een jongen van principes. Wanneer ik een afspraak maak met een persoon heb ik bepaalde verwachtingen. Ik kan het dus ook waarderen wanneer afspraken worden nagekomen. Nu is het zo dat er altijd wat kan gebeuren tijdens de les (te laat, schoenen vergeten, etc.). Wanneer dit te vaak gebeurt ga ik zeker met diegene in gesprek. Daarnaast ben ik iemand die zich graag wil ontplooien in nieuwe skills en kennis. Ik neem dit mee in de lessen door nieuw gedrag te stimuleren bij de leerlingen dit door middel van procesgerichte feedback. Wanneer ik terugkijk naar mijn eigen ervaringen als leerling vond ik het prettig dat ik gelijke kansen had met mijn klasgenoten. Ik was nooit de beste sporter van de klas, maar een keer winnen is fijn. Ik verzorg mijn lessen daarom ook zo dat iedere leerling kans maakt op een win moment door de groepen in te delen op niveau. Ook zorg ik ervoor dat de groepen verdeeld zijn op competitief en recreatief. Hierdoor beleeft iedere leerling succeservaringen. Voordat je succeservaring kunt beleven als leerling is het van belang dat de docent ervoor zorgt dat de oefenvormen lopen. Ook moet datgene wat je wilt bereiken terugkomen in de vorm/ situatie. Daarom is het van belang om het directe instructie model in je lesvoorbereiding mee te nemen en uit te schrijven. Wanneer ik terugkijk naar docenten die veel impact op mij hebben gemaakt, merkte ik dat deze docenten motiverend waren. Ik zou daarom willen dat mijn leerlingen hetzelfde ervaren. Daarom zorg ik ervoor dat ik van tevoren al heb bedacht hoe ik de leerlingen ga motiveren. Dit kan door van tevoren keuzemogelijkheden in de oefenvormen te creëren of op welke manier ik de leerlingen ga corrigeren. Al met al heb ik door deze opdracht een heldere visie gecreëerd. Ik ben mij nu bewuster van wat ik belangrijk vind in mijn lessen. Met deze leeractiviteit ben ik 120 minuten bezig geweest. Dat komt neer op 2 uur.


Leeractiviteit 2, vakwerkplan vergelijken

Als lesgever is het van belang dat jij een vakwerkplan kunt ontwikkelen. Een vakwerkplan geeft de richting aan hoe je in de praktijk aan het werk kan gaan. De bedoeling van deze leeractiviteit is, dat je verschillende vakwerkplannen met elkaar kan vergelijken en daar conclusies aan kunt verbinden.

Activiteit

Ik heb het vakwerkplan van mijn school onderzocht en deze vergeleken met die van een praktijkschool. (Laurentius Praktijkschool). Verder heb ik nog twee vakwerkplannen die als voorbeeld gemaakt zijn door het KLVO en Fontys bestudeert. Het KLVO is de vakvereniging voor docenten en leerkrachten lichamelijke opvoeding. Het fontys is een publieke kennisinstelling. Ik heb onderzocht welke informatie ik als leerkracht belangrijk vind voor een vakwerkplan. Ook heb ik gekeken welk vakwerkplan mij het meeste aanpreekt en wat ik anders had willen zien.

Resultaat

Wat mij als eerst opviel was dat het vakwerkplan van het Preadinius Gymnasium kort (17 pagina’s) en bondig is terwijl het vakwerkplan van de praktijkschool Laurentius zeer uitgebreid is (79 pagina’s). Door het kort en bondig te houden is het overzichtelijker en daardoor praktischer in gebruik. Vanuit deze informatie zou mijn voorkeur gaan naar het vakwerkplan van het Preadinius.

 Ter vergelijking heeft het vakwerkplan van Fontys 19 pagina’s en die van het KVLO 26 pagina’s.

Verder zijn de leerlijnen van een Havo/VWO school anders dan die van een praktijkschool en is alle informatie wat uitgebreider.

Als voorbeeld komt in het vakwerkplan van het Preadinius het veiligheid en pestprotocol voor, maar hier is maar een regel over genoemd. Terwijl in het vakwerkplan van Laurentius hier twee pagina’s aan wordt gewijd. Tijdens mijn praktijkonderzoek heb ik in het vakwerkplan van het Preadinius bekeken. Hierin staat dat ze willen zien dat je vrijheid in gebondenheid toepast in je les, alleen benoemen ze niet hoe je dat moet doen of in welke situatie. Ik ben van mening dat het vakwerkplan van het Preadinius toch wel iets uitgebreider mag en kan. Het hoeven er geen 79 pagina’s te worden, maar ze mogen wel bij bovenstaande 3 punten uitleggen hoe ze dit willen laten terugkomen tijdens de lessen en hoe wij als docenten hiernaar moeten handelen.

De volgende onderwerpen komen terug in alle bestudeerde vakwerkplannen en zijn na mening essentieel:

  • Visie en doelen
  • Weekplanning en thema,s
  • Speelveld (lestijden, locatie en regels)
  • Materialen en locaties
  • Veiligheid en gezondheid
  • leerdoelen per jaar
  • beoordeling formulier

Ik vind het belangrijk dat deze punten er altijd in moeten staan, zodat hier geen onduidelijkheid over is. Er is nu 1 duidelijke kader waar je altijd op terug kunt komen bij discussie of twijfel.

Het vakwerkplan dient als leidraad in het bewegingsonderwijs. In mijn ideale inhoudsopgave zou ik graag ook nog de volgende punten willen benoemen:

  • methoden in de les:

Bv. vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid en samenwerking

  • didactische werkwijze:

BV differentiatie, eigen regie (autonomie) en groepsreflectie.

  • ouderbetrokkenheid

Bv. belang van sport en een actieve leefstijl

Conclusie

Door het bestuderen van de vakwerkplannen ben ik erachter gekomen dat er verschillende domeinen zijn in het vakgebied. Alle domeinen waarop wordt getoetst worden behandeld in het lopende schooljaar. Wat ik nog meer meeneem is dat het vakwerkplan een leidraad is hoe jij moet handelen als het gaat over EHBO, spelregels en leerdoelen. Ook staat de visie van de school in het vakwerkplan. Jouw rol als leerkracht is om deze visie mee te nemen in je lessen. Het is daarom belangrijk dat je het vakwerkplan goed bestudeerd om dit haalbaar te maken. Omdat ik onderzoek heb gedaan naar vrijheid in gebondenheid zou ik dit graag terugzien in mijn ideale vakwerkplan. Hierdoor biedt je leerlingen een optimale balans tussen autonomie en begeleiding.

Met deze leeractiviteit ben ik 180 minuten bezig geweest. Dat komt neer op 3 uur.

Literatuurlijst

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. (z.d.). Examenprogramma lichamelijke opvoeding havo/vwo. https://www.examenblad.nl/system/files/2007/exprog/havovwo/lo_havovwo.pdf

Het examenprogramma. (z.d.). SLO. https://www.slo.nl/handreikingen/havo-vwo/handreiking-se-lo-hv/examenprogramma/

(Figuur 1, Waarden lijst)

(Figuur 2, Waarden tijdens de les)


Leeractiviteit 3, vak concept (visie) van onze stageplek

Als lesgever is het van belang dat jij je weet welk vak concept het meest past bij jouw lesgeefstijl past. De bedoeling van deze leeractiviteit is dat jij je verdiept in de vak concepten. Hiermee krijg je een concreter beeld in de visie van je stageplek (stagebegeleider en school).

Activiteit

Ik heb onderzoek gedaan naar de 5 verschillende vak concepten. Vanuit deze informatie heb ik een observatie gedaan om erachter te komen wat de visie van mijn stageplek (stagebegeleider en school) is en hoe zij hiernaar handelen. Vanuit deze informatie schrijf ik een conclusie waarin terugkomt welke vak concept het meest bij mijn lesgeefstijl past en hoe dit terugkomt in mijn lessen.

Resultaat







Conclusie

Door alle 5 de vakconcepten te bestuderen ben ik erachter gekomen dat alle 5 de concepten altijd wel terugkomen in de lessen. De ene les zou meer gericht zijn op pedagogische doeleinden (acrogym; met als doel om het groepsproces te versterken) waarbij sport gebruikt wordt als middel, terwijl de andere les meer gericht is op het voorbereiden op de sport en beweeg cultuur (squashen; met als doel dat de leerlingen in hun vrije tijd een baan gaan afhuren).

Wanneer ik alle vakconcepten vergelijk met mijn lesgeefstijl twijfel ik tussen 2 concepten. Als ik kijk naar hoe ik momenteel lesgeef, zit het vakconcept met het accent op het verbeteren van bewegingshandelingsbekwaamheid het dichtst bij mij. Dit is hoe ik momenteel lesgeef en de oefenvormen inricht. Verder ben ik iemand die sport graag wil inzetten als middel voor pedagogische doeleinden. Denk hierbij aan het stimuleren van het zelfregulerende vermogen van de leerlingen. Ik wil het vakconcept met het accent op persoonsvorming en identiteitsontwikkeling bewuster inzetten. Ik wil in het volgend semester hiermee experimenteren om erachter te komen of dit echt mijn stijl van lesgeven is. Dit wil ik waarmaken door in mijn lesvoorbereiding concreet mijn acties neer te zetten om mijn pedagogisch doel te halen.